Dit is je laatste kans om een pre-order te plaatsen voor de Petzval Lens en de speciale apertuurplaten er gratis bij te ontvangen! We schatten de levering in augustus (of zelfs eerder) - mis deze kans op de perfecte portretlens niet!

Petzval Art Lens: Eerste indrukken

Eén van mijn lomo-hoogtepunten in 2013 was ongetwijfeld de aankondiging van de Lomography X Zenit Petzval Art Lens. Als één van de eerste 100 backers in de kickstarter campagne had ik 2 grote voordelen: ten eerste kon ik de lens aan een zéér mooie prijs kopen, en ten tweede kreeg ik ze ook snel in handen. Nu stel ik stel ik deze prachtige lens met plezier aan jullie voor!

Foto van sandravo

Ik heb de Lomography X Zenit Petzval Art Lens pas een weekje in mijn bezit. Het is dus nog veel te vroeg om nu al een volledige review neer te pennen. Niettemin wil ik graag nu al mijn eerste indrukken met jullie delen.

Het eerste wat me opviel toen mijn pakje aankwam is dat LSI ook dit keer weer kosten noch moeite heeft gespaard. Net als alle premium camera’s van Lomography is ook aan de uitvoering en verpakking van de Petzval Art Lens ontzettend veel zorg besteed. Het openen van de box, uitpakken van de lens en ontdekken van alle meegeleverde extra’s is een fantastische ervaring! Klinkt een beetje melig, maar geloof me, de luxe druipt er van af!

Helemaal onder de indruk van de looks en kwaliteit plaatste ik de lens voorzichtig op mijn Nikon FE2 en ging meteen op pad.

In mijn enthousiasme om de nieuwe aanwinst uit te testen ging ik een beetje overhaast te werk. Eigenlijk is de Petzval in de eerste plaats een portret lens. Maar ik was er in mijn eentje vandoor gegaan. Zonder model was het een hele uitdaging om gepaste onderwerpen te vinden én tegelijkertijd de swirling bokeh maximaal naar voor te brengen. Na 3 rolletjes film heb ik nog geen meesterlijke beelden gemaakt, maar de eerste resultaten zijn wel veelbelovend. Kijk even mee:

In alle eerlijkheid, de Petzval lens heeft ook zijn mindere kantjes. Op mijn 2de lomowalk met de Petzval lens raakte ik al meteen één van de diafragma plaatjes kwijt. Ongeveer de helft van de plaatjes zit netjes vast zoals het hoort, maar de andere helft is net iets dunner en zit los in de lens. Waarschijnlijk is het plaatje eruit gevallen bij het plaatsen van een nieuw filmpje. LSI is reeds op de hoogte van dit probleem en werkt aan een oplossing. Het zoekgeraakte plaatje is intussen ook razendsnel vervangen. Mooie service!

Zoals ik al zei heb ik de lens nog maar één weekje in mijn bezit… En ik ben er nu al helemaal weg van! De bouwkwaliteit en de looks van deze lens zijn spectaculair. Maar nog indrukwekkender is wat je met deze mooie lens allemaal kan! Ik kijk er naar uit om alle mogelijkheden van de Lomography X Zenit Petzval Art Lens te leren kennen en ten volle te benutten!

geschreven door sandravo en vertaald door sandravo

De originele versie van dit artikel is geschreven in: English. En het is vertaald in: 中文(繁體版), Deutsch, Français & 日本語.