Postbank panorama 35 mm-camera: vooral voor snapshots

Dit Postbank-blauwe panorama-cameraatje vond ik laatst terug tussen mijn oude camera's. Ik werd meteen getrokken door de panorama-functie en ging kijken wat ik met dit ooit kado gekregen cameraatje kon bereiken.

Foto van wesco

Waarschijnlijk heb ik dit cameraatje vroeger gratis gekregen bij het openen van een spaarrekening bij de toenmalige Postbank, gezien het bedrijfslogo achterop de plastic camera. Ik kon me niet herinneren dit apparaatje ooit gebruikt te hebben, maar met mijn hernieuwde interesse in analoge fotografie was dit een uitgelezen kans.

De panorama-functie bleek bij nadere inspectie te bestaan uit een uitneembaar maskertje dat de bovenkant en onderkant van het normale 24×36 mm-negatief afdekt. Eigenlijk is die panorama-functie dus vooral een beperking! De 35 mm-vermelding kan zowel slaan op het negatief-formaat als op de brandpuntsafstand, die ook zo rond de 35 mm. uitkomt.

Aan de voorkant heeft de camera een schuifje om de lens af te dekken, waarmee ook meteen de sluiter geblokkeerd wordt. Dat is heel praktisch! Je kan de camera dan ook zo in een zak of tas stoppen.

De Postbank-camera, hier met een losse Fritz-the-Blitz flitser, aangesloten via een hotshoe-kabeltje.

Over de rest van de specificaties kan ik kort zijn: een vast diafragma (waarschijnlijk iets van f11), vaste sluitertijd (zo rond de 1/60 schat ik), en een vaste focuslengte. De enige uitbreidingsoptie is de standaard hotshoe voor een flitser. Probleem is dan wel dat bij de meeste flitsers de combinatie nogal topzwaar wordt, omdat het plastic cameraatje niet veel weegt.

Voor een eerste test laadde ik het cameraatje met een verlopen rolletje Kodak Gold 200, dat ook nog bij mijn oude cameraspullen zat. Hiermee maakten we wat foto’s tijdens een vakantie in Parijs. Daarbij twijfelde ik eerst even of het rolletje wel goed doordraaide, omdat het tellertje niet liep. Bij het openen van de camera bleek het rolletje wel goed doorgedraaid te zijn, en was dus alleen het tellertje stuk. Dit leverde een paar fraaie licht-lekkages op, helemaal Lomo!

De meeste foto’s maakten we op een bewolkte middag, en deze kwamen er wat onderbelicht uit. In die situatie is een 400 iso-film beter, net als bij de eenvoudige Lomo-cameraatjes zoals de Diana Mini of de La Sardina. Eenmaal terug in Utrecht schoten we de laatste foto’s van het rolletje vol op een mooie zonnige dag, en dat leverde nog verrassend kleurige foto’s op voor zo’n verlopen rolletje.

Daarna was het tijd voor echte panorama-foto’s, en daarvoor plaatste ik het maskertje weer achterin de camera voor het laden van een nieuw rolletje. Voor de juiste compositie zijn er in de zoeker twee horizontale streepjes te zien die het panorama-beeld ongeveer aangeven. Na het volschieten van dit Fuji 200 iso-rolletje tijdens een lomowalk op een zonnige namiddag in Utrecht was ik benieuwd naar de resultaten.

Bij het opsturen van dit rolletje via de Kruidvat had ik aangekruist om 10×24 cm. panorama-afdrukken te ontvangen, maar blijkbaar was dit bij de CeWe-ontwikkelcentrale in Duitsland niet begrepen of was dit niet mogelijk. Ik kreeg de foto’s namelijk gewoon afgedrukt op 10×15 cm. formaat terug, met zwarte balken boven en onder. En gezien de matige scherpte was dat eigenlijk ook prima, want op een groter formaat zou dat gebrek aan scherpte zeker storend zijn.

Bij het rechtzetten en uitsnijden van de panorama-foto’s vanaf de meegeleverde CD-Rom valt op dat de vergezichten minder scherp lijken te zijn dan de snapshots met de mensen op een paar meter afstand. Dit komt doordat de vaste focus van het goedkope lensje natuurlijk een beperkte scherptediepte heeft. Waarschijnlijk ligt die ergens tussen de 1,5 en de 6 meter, en wordt de scherpte daarbuiten steeds minder.

Samengevat is het een geinig cameraatje dat vooral geschikt lijkt voor snapshots in zonnige omstandigheden. De panorama-functie is meer een gimmick, en levert op zijn best matige resultaten. Beter is het om het maskertje achterwege te laten, en desgewenst achteraf de foto bij te snijden op het gewenste panorama-formaat.

geschreven door wesco