Een camera met hindernissen: de Agfamatic 100 sensor

4

Ooit kocht ik drie Agfacamera’s tegelijk bij de kringloopwinkel, waarna ik er thuis achter kwam dat in geen van drieën normale film paste. Uiteindelijk kwam ik er wel achter hoe ik de eerste twee kon vullen. Nummer drie – de Agfamatic 100 sensor – had echter weer andere film nodig. Het duurde even voor ik eraan toe kwam om ook hier eens wat film in te proppen, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

De Agfamatic 100 is de bovenste van de drie.

De Agfamatic 100 is een simpel cameraatje uit 1965 met een Agfa Colorstar lens met vaste focus en vast diafragma. Twee sluitertijden (zon, 1/80s en bewolkt, 1/40s) die geselecteerd kunnen worden door aan de ring om de lens te draaien. Het sensor in de naam slaat op de platte sluiterknop, die supergevoelig is. Toen ik hem kocht dacht ik dat het een rapid-camera was, zoals ik er nog twee heb, maar dat is niet zo. Er moet zogenaamde Pak-Film 126 in.

Omdat ik te lui/gierig ben om op internet of beurzen naar geschikte film te zoeken, wilde ik er op de één of andere manier gewone film in stoppen. Daarvoor moest eerst wat geknutseld worden: het topje van een normaal rolletje moest eraf gezaagd worden, en nog wat karton erin om als alternatief spoelmechaniek te dienen. Dan in de wisselzak alle film uit het rolletje, want dit is zo’n camera die bij het doorspoelen de film juist terug in het rolletje trekt.

Maar goed, uiteindelijk was alles klaar om te gaan fotograferen en schoot ik wat testrolletjes vol. Het resultaat was, eh, interessant. Lichtlekken zover het oog reikt! Het raampje op de achterklep van de camera had duidelijk meer tape nodig, en misschien nog wat extra tape om de deur heen ook… Ook zijn de foto’s niet al te scherp. Ik denk dat de losse film in de camera wat opkrult, waardoor de brandpuntsafstand net niet klopt of zo.

Credits: stratski

Het tweede rolletje dat ik probeerde duurde een eeuwigheid. Toen ik uiteindelijk (in de wisselzak) controleerde of het niet al ongemerkt vol was, kwam ik erachter dat het net niet goed zat, waardoor het juist helemaal niet doorspoelde. Oeps. Nou ja, dat was snel genoeg aangepast en toen werkte alles weer naar behoren. Nog steeds onscherp en toch nog vol lichtlekken, maar hij spoelde in elk geval door.

Credits: stratski

ik had inmiddels wel bedacht dat deze camera ook heel geschikt is voor microclicks. Aangezien de oorspronkelijke film maar een gaatje per frame in de rand heeft, moet je na het nemen van de foto doorspoelen, en dan nog een stuk of vijf keer met de lensdop erop of je hand ervoor (nog een bron van lichtlekken) afdrukken en doorspoelen om ver genoeg door te spoelen. Maar als je steeds maar een keer afdrukt en doorspoelt kun je een eindeloos panorama met lekker veel overlap maken. Ook leuk.

Credits: stratski

Het is wel wat gedoe om deze camera te gebruiken, maar toch wel leuk. Ik zal het vermoedelijk nog wel eens vaker doen.

written by stratski on 2013-01-24 #gear #review #camera #vintage #agfamatic #sensor #recensie #pak-film-126