Petzval_preorder_header_kit

Nu beschikbaar voor Pre-Order - Wie het eerst komt, wie het eerst maalt

Zeldzaam en gaaf: De Great Wall DF camera, een Lomo-juweeltje

Vorige week kwam ik toevallig deze Chinese camera tegen. Ik had er vagelijk van gehoord, en ondanks dat hij nogal duur was heb ik hem toch maar gekocht. Ik ben superblij dat hij nu bij mijn verzameling hoort, want het is de meest veelzijdige Lomo-camera die ik heb. Geloof me, ik heb een hoop Lomo-camera's, en deze is echt een juweeltje.

Foto van gauthierdumonde

Introductie, gewoon omdat het kan
Een paar jaar geleden ben ik begonnen met het verzamelen van camera’s om mijn Lomografische behoeften te bevredigen. Ik kwam erachter dat goedkope camera’s allemaal zo hun eigen karakteristieken en eigenaardigheden hebben die ze van andere camera’s onderscheiden. Als je één spiegelrefelx hebt, heb je er niet nog vijf nodig omdat ze allemaal ongeveer dezelfde vrijwel perfecte beelden voortbrengen. Maar als je in de wereld van de goedkope camera’s duikt verandert alles. Voor mij moet dus elke camera iets nieuws toevoegen aan mijn collectie wat betreft Lomo-lenseffecten. Ik heb bijvoorbeeld drie medium format Holgas, een geeft absurd sterke vignettering, een geeft normale vignettering, en een geeft nauwelijks vignettering. Ik heb ze dus alledrie nodig. Hetzelfde geldt voor mijn verzameling jaren ’60 Diana-klonen. Sommige hebben hele lange sluitertijden, sommige hebben een grotere lensopening, en weer andere hebben afgrijselijke plasic lenzen en geven een ongekend lo-fi effect.

Vorige week kwam ik een camera tegen waar ik wel van gehoord had, maar waar ik eigenlijk maar weinig vanaf wist. Het was de Great Wall DF-3 camera, en ik kocht hem zonder eigenlijk te weten wat hij zoal kan. Ik heb er pas drie rolletjes mee geschoten, maar het is nu al een van mijn favoriete camera’s aller tijden.

Geschiedenis
Ik zal kort zijn over de geschiedenis van de de Great Wall camera, want er is niet veel over bekend, en de bronnen spreken elkaar nogal tegen. Volgens sommigen is het een fatsoenlijke camera gemaakt voor belangrijke communistische partijleden, anderen zeggen dat het een waardeloos ding is, gemaakt als goedkoop alternatief voor de Seagull spiegelreflex.

De camera is eind jaren ´70, begin jaren ´80 op kleine schaal gemaakt (eerder duizenden dan miljoenen exemplaren). Hij is gebaseerd op de Duitse Pilot 6 camera uit de jaren ’30 omdat dat een makkelijk te maken camera was.

Een korte technische beschrijving
Het is een Chinese medium format spiegelreflex waar je van bovenaf inkijkt. De zoeker is niet al te helder, en om een duidelijk beeld te krijgen moet je de 90mm lens op zijn grootste diafragma van f3.5 zetten. Als je je compositie hebt bepaald kun je het diafragma handmatig op de gewenste opening zetten, er is geen mechanisme om dat automatisch te doen als je de sluiterknop indrukt.

De sluitertijd loopt van B tot 1/200s. De camera heeft ook een knop voor meervoudige opnames. Als je hebt afgdrukt, kun je niet nogmaals afdrukken, tenzij je doorspoelt of een knop indrukt waarmee je nog een foto in hetzelfde frame kan maken. Oorspronkelijk zat er een verwijderbaar 4,5 × 6 masker bij de camera, maar die is meestal kwijt. Boeien, je wil toch 6×6 plaatjes schieten met dit schatje.

Waarom is deze camera zo goed voor Lomografie?
Hij heeft een hele speciale sluiter, een guillotinesluiter. Als de spiegel omhoog klapt, volgt de sluiter als een guillotine. Zo´n sluiter had ik nog nooit eerder gezien. Deze guillotinesluiter creëert een speciaal soor vignet waarbij de boven- en onderkant van de foto donkerder zijn.

Foto van gauthierdumonde

Nu het leuke deel: je kan macrofoto’s maken als je een 50mm-lens hebt met een 39mm-schroefdraad (dit heet de LTM: Leica Tread Mount, of Leica-schroefdraad). De Great Wall camera heeft een verwijderbare 90mm-lens met een 39mm-schroefdraad. Het vreemde is, er zijn nooit andere lenzen voor deze camera gemaakt. Sommige bronnen zeggen dat er nooit uitgevoerde plannen waren voor andere lenzen (wat mij heel plausibel lijkt), andere zeggen dat de lens verwijderbaar was om op een vergroter te worden gebruikt, waardoor fotografie goedkoper werd omdat je dezelfde lens op zowel je camera als je vergroter kon gebruiken.

Hoe dan ook, je hebt alleen een 50mm-lens met 39mm-schroefdraad nodig. Dat hoeft geen dure Leica-lens te zijn, een Russische Industar Jupitar-8 is ook prima. Je moet de lens op de kleinste afstand focussen, anders kun je hem niet op de Great Wall schroeven. Als je dat hebt gedaan, kun je voorwerpen op ongeveer 12 cm van de lens fotograferen, terwijl je in de zoeker je compositie kunt bepalen en focussen. Dit werkt voor mij prachtig om dubbels te maken, ik schiet eerst wat macroplaatjes, en daarna stadsgezichten of portretten eroverheen. Erg gaaf!

Freelensing
Freelensing is een techniek waarbij je je lens erafschroeft en hem een beetje naar boven, beneden, links of rechts draait. Hiermee krijg je een coole gedeeltelijke focus en lichtlekken. Deze camera is daar ideaal voor. Je kan de lens verwijderen en dan zie je op de glazen zoeker wat het resultaat zal zijn. Dat is geweldig!

Heeft deze camera nog slechte punten?
Jazeker, zijn beschikbaarheid. Het zijn er zeker geen miljoenen, eerder duizenden, en de meeste zijn nog altijd te vinden in China. Bovendien is het een collectors item geworden. Hij is nog wel goedkoop te vinden in tweedehandszaken en rommelmarkten. Als je er ooit een tegenkomt, twijfel dan niet en schaf hem aan!

geschreven door gauthierdumonde en vertaald door stratski