Dit is je laatste kans om een pre-order te plaatsen voor de Petzval Lens en de speciale apertuurplaten er gratis bij te ontvangen! We schatten de levering in augustus (of zelfs eerder) - mis deze kans op de perfecte portretlens niet!

De Agfa Clack: een echte vintage, eenvoudige point and shooter

Er zijn miljoenen exemplaren van gemaakt, hij is gemakkellijk te verkrijgen en vooral goedkoop: ontmoet je nieuwe analoge vriend, de Agfa Clack. Als je er nog geen hebt, begin dan maar alvast rommelmarkten en tweedehands winkeltjes te bezoeken want deze camera zal je niet teleurstellen. Het is de perfecte aanvuling voor je Lomografische camera collectie!

Ik ben echt dol op mijn Agfa Clack, het is alsof je er geen slechte foto mee kan maken. De camera werd geproduceerd door Agfa Camera Werke in Munchen tijdens de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Omdat er zoveel van gemaakt zijn is de Clack gemakkelijk tweedehands te vinden voor een zacht prijsje. Kijk eens bij je ouders of grootouders op zolder – de kans is groot dat je er eentje vindt.

Foto van gauthierdumonde

Het is een middenformaat camera die 6×9 foto’s schiet met een enkelvoudige 95mm meniscus lens. Zijn grootste troef is de trage sluitertijd van 1/30s. Hedendaagse lo-fi camera’s zoals de Diana+ hebben een snellere sluitertijd van ongeveer 1/125s waardoor je het beste ISO 400 kan gebruiken om een goed resultaat the halen. Met Agfa Clack kan je met trage diafilm, zoals Velvia 50, schieten op zonnige dagen. Je kan er ook bij weinig licht mee fotograferen als je hem laadt met een ISO 400 film. Het enige dat je hoeft te doen is de camera stil houden – anders krijg je bewogen beelden.

Het is echt een eenvoudige camera met slechts enkele functies. Het toestel heeft een diafragma van f/11, een kleiner diafragma voor heel zonnig weer en een setting om dichterbij te fotograferen. De grootte van het kleien diafragma is afhankelijk van welk model je hebt. Ik heb twee Clacks en de diafragma’s zijn duidelijk verschillend, één van de twee is trouwens uitgerust met een gele filter in de plaats van een klein diafragma.

Je kan er uiteraard dubbele belichtingen mee doen. Je duwt gewoon nog eens op de shutter voordat je de film verder spoelt.

Je vindt er gemakkelijk eentje op zolder of op een rommelmarkt. Rep je en ga kijken! Ik hoop dat je een Agfa Clack vindt en er evenveel plezier aan beleefd als ik!

geschreven door gauthierdumonde en vertaald door gauthierdumonde