Dit is je laatste kans om een pre-order te plaatsen voor de Petzval Lens en de speciale apertuurplaten er gratis bij te ontvangen! We schatten de levering in augustus (of zelfs eerder) - mis deze kans op de perfecte portretlens niet!

Mijn baby: mijn eerste ervaringen met de Diana Baby 110

Ik heb een baby! Een Diana Baby 110..... Toen ik haar zag staan bij de Lomography Store tijdens een stedentrip in Keulen was ik op slag verliefd. En wat is er nou leuker dan tijdens een stedentrip een nieuwe camera uitproberen?

Eigenlijk heb ik camera’s genoeg. Dat zeg ik elke keer tegen mezelf als ik weer eens op het punt sta te bezwijken voor een nieuw analoog speeltje. Maar een 110 camera had ik nog niet, en dat was een goed excuus om tijdens een stedentrip naar Keulen de plaatselijke Lomographywinkel binnen te stappen. En daar stond ze: de Diana Baby 110. Het was liefde op het eerste gezicht. Ik moest haar hebben! Met de Diana Baby 110 Camera and Lens Package onder mijn arm liep ik naar de kassa. Een kleuren- en een zwart-witfilmpje erbij en het feest kon beginnen.

Een stedentrip is natuurlijk een prima gelegenheid om een nieuwe camera te testen. Ik haalde mijn Diana uit de verpakking, las de gebruiksaanwijzing, en laadde de eerste film. Hiervoor moest ik wel de achterkant verwijderen. Dat ging in het begin lastig, maar al snel had ik het voor elkaar. De camera komt standaard met een 24 mm lens. Bij het uitgebreide pakketje krijg je er ook nog een 12mm wide angle lens bij. Gewapend met mijn Diana met Color Tigerfilm en de extra lens ging ik op pad.

Het grote voordeel van de camera is dat je niet scherp hoeft te stellen. Je hoeft dus alleen maar te zorgen dat je de lensdop niet vergeet. In de zoeker van de camera is een klein vierkantje aangegeven. Dat geeft aan wat het bereik is van de 24mm lens. Als je de 12mm lens gebruikt, kun je de hele zoeker gebruiken. Het wisselen van de lenzen is een fluitje van een cent.

Het toestel heeft een N- en een B-setting. N is net als bij de grote zus Diana de “normale” stand. B is de “bulb”-stand voor langere sluitertijden. De Dom van Keulen was een goede gelegenheid om de B-stand eens uit te proberen.

Verder kun je met de Diana Baby 110 ook dubbele of meervoudige belichtingen maken. Dat gaat op dezelfde manier als bij haar grote zus: je maakt een foto en zonder door te draaien maak je er nog een. Dat moest natuurlijk meteen uitgeprobeerd worden.

Zijn er ook nadelen aan de camera? Tja, het ligt eraan hoe je het bekijkt. Mijn camera kwam zonder nekband. Geen probleem, want de camera is zo klein dat ze bij wijze van spreken in je broekzak past (of in mijn geval: in je handtas). Het popperige formaat zorgt ervoor dat je veel bekijks hebt. En een nekband kun je gemakkelijk zelf maken als je handig bent.

Ik moest vooral wennen aan het kijken in de zoeker. Het vakje voor de 24mm lens is wel heel klein om te zien wat er allemaal in je beeld komt. Daarom heb ik eigenlijk direct de 12mm lens op de camera gezet en de hele zoeker gebruikt. Maar als je graag uit de heup schiet, is de 24mm lens prima geschikt om te fotograferen.

De knop om af te drukken zodat je camera een foto maakt, ging een beetje stroef. Dit is waarschijnlijk de nieuwigheid, dus daar maak ik me niet zo druk om.

De eerste ervaringen met mijn Diana Baby 110 zijn erg positief. Ik vond de kwaliteit van de lens verbazingwekkend goed. Het is en blijft natuurlijk een plastic camera met dito lens, maar ik vond de foto’s die ik maakte behoorlijk scherp. Ook het 110 formaat film was prettig om mee te werken. De Diana Baby 110 heeft mijn hart gestolen en ik koester haar als trotse moeder!

geschreven door frau_inga

Het originele artikel is geschreven in: Nederlands. En het is vertaald in: English & Spanish.