Black_friday_nl

Lomography Redscale XR 50-200 gaat nooit vervelen

Redscale foto's zijn ROOD! Maar met Lomography Redscale XR (Extended Range = uitgebreid bereik) krijg je daarnaast alle tinten oranje en geel, zelfs groen en blauw, in één film!

Als je een redscale-film met ISO 100 gebruikt krijg je mooie rode en oranje tinten, maar alle foto’s zullen ongeveer diezelfde sterke oranje ondertoon hebben. Het mooie van de “Lomography Redscale XR 50-200”: http://shop.lomography.com/films/lomography-film/lomography-redscale-xr-50-200-pack-of-3 is dat het uitgebreide bereik van 50 tot 200 ISO je in staat stelt enorme kleurverschuivingen te hebben met één en dezelfde film.

Als je een camera hebt zoals de LC-A kan je spelen met de ISO-instellingen. Zet deze op 200 voor dat sterke rood en oranje, of nog lager voor mooie gele, maar zelfs ook groene tinten! Alle camera’s waarbij je zelf de keuze hebt uit verschillende sluitertijden en diafragma’s zorgen ervoor dat je veel plezier kan hebben met deze film.

Redscale-films zijn gewone kleurnegatieffilms. Het verschil zit in het feit dat je de andere kant van de film belicht, dus het is minder lichtgevoelig. Daarom gebruik ik ze zo graag in de Horizon Kompakt. Omdat ik soms het gevoel heb dat deze camera foto’s een beetje overbelicht, gaat dit goed samen met redscale-film. Ik durf zelfs het risico te nemen van een lange belichtingstijd op een heldere zonnige dag en meervoudige belichtingen; met een redscale-film kan het allemaal!

Soms gebeurt het dat je redscale foto’s onderbelicht zijn en de donkere gebieden raar genoeg heel blauw worden. Vooral ook in de donkere foto’s let ik extra op de blauwe lijnen die kunnen ‘verschijnen’ en een groot nadeel zijn van deze film en andere redscale. Ik houd er niet van, maar het zorgt er niet voor dat ik deze film niet meer wil gebruiken!

Nu jullie dit allemaal toch al gelezen hebben wil ik een geheim verklappen: Lomography Redscale XR is echt super voor foto’s maken in de nacht en spelen met licht en lange sluitertijden. Ik kwam er per ongeluk achter en ben gek op de resultaten!

Met Lomography Redscale XR 50-200 35mm kies je het effect dat je wilt en stelt de bijbehorende ISO in. Op zoek naar intense rode en oranje tonen? Zet de film dan op ISO 200. Zijn blauw en groen meer jouw ding? Stel ‘em dan in als ISO 25. Je foto’s zullen altijd een prachtige retro uitstraling hebben, welke je ook kiest. Echt de perfecte film om mee te experimenteren!

geschreven door saidseni en vertaald door pinkpix