Staff Review: Diana Multi-Pinhole Operator

Als je nog geen ervaring hebt met pinhole fotografie, is Lomography's eigen Diana Multi-Pinhole Operator één van de beste camera's die je kan (en moet) proberen . Het was voor mij de eerste keer met beiden, en ik denk dat je net als ik de resultaten super vindt!

Pinhole fotografie is eigenlijk iets dat elke fotograaf een keer moet hebben geprobeerd, ongeacht je niveau of specialisatie. Foto’s maken zonder lens en met lange sluitertijden heeft iets uitermate fascinerends. Het is zo simpel, maar toch zo bijzonder, spookachtig en magisch. Je kan zelf een pinhole camera maken van gewone gebruiksvoorwerpen (zoals een luciferdoosje of een pakje sap), of je kan kiezen voor de Diana Multi-Pinhole Operator en een paar unieke pinholefoto’s maken.

Zoals de meeste lomografen die deze camera zien was ook één van mijn eerste vragen ’Wat is er nou zo anders aan deze camera dan de pinhole functie van de Diana F+?" Het eerste teken was het schuifje aan de onderkant waarmee je kan kiezen tussen één, twee of drie pinholes. Vervolgens kreeg ik een aantal kleurenfilters in mijn handen gedrukt, die je voor de pinholes kan bevestigen. Als laatste de focus. Toen ik door de zoeker keek leek dat een groothoek te zijn. Ik keek in het boekje naar de technische specificaties en zag dat de focale lengte van de lens 29 mm was.

Oke, ik had dus meerdere pinholes (vandaar de naam van de camera natuurlijk), kleurenfilters en een groothoeklens. Dit zou echt een unieke pinhole-ervaring worden. Ik laadde de camera met 400 ISO films (Kodak Portra 400 NC and Fuji Pro 400H) en maakte overal foto’s: op kantoor, buiten het kantoor, tijdens het opbouwen van een expositie, in een restaurant, in mijn achtertuin, met en zonder kleurenfilters.

Het gevoel dat ik pas aan het begin stond van een serie pinhole experimenten overheerste. Alle andere geavanceerde fantastische technieken (zoals die getipt door mephisto19) en andere geschikte Diana accessoires ga ik nu ook zeker proberen. Toen ik de foto’s hieronder zag was ik verbijsterd!

Als je meer wilt weten over de Diana Multi-Pinhole Operator, moet je hier even naar kijken: Capture Daily Happenings With The Diana Multi-Pinhole Operator (alleen in het Engels).

De Diana Multi-Pinhole Operator is een pinhole camera zoals je nog nooit hebt gezien! Met deze camera kun je kiezen tussen 1, 2 of 3 pinholes op één foto — spectaculair als je gebruik maakt van de bijgeleverde colour gels. Gave, unieke, gemakkelijke en kleurige medium format pinholes! Koop nu ke eigen Diana Multi Pinhole Operator in de Shop!

geschreven door plasticpopsicle en vertaald door pinkpix

De originele versie van dit artikel is geschreven in: English.