Dit is je laatste kans om een pre-order te plaatsen voor de Petzval Lens en de speciale apertuurplaten er gratis bij te ontvangen! We schatten de levering in augustus (of zelfs eerder) - mis deze kans op de perfecte portretlens niet!

Vintage Diana: een VIP op de rommelmarkt

Op een rommelmarkt scoorde ik een vintage Diana 151. Het was de best besteedde $0.00 ooit.

Een paar weken geleden was ik op een rommelmarkt op zoek naar oude camera’s toen mijn oog viel op deze schoonheid. Een flink prijskaartje is wat ik verwachtte, maar niets bleek minder waar. Ik mocht haar voor niets hebben!

En dit zijn een paar foto’s die ik ermee heb gemaakt:

Aangenaam verrast was ik, gezien het feit dat de Diana ongeveer 50 jaar oud was. Hij gaf nauwelijks lichtlekken. Voor zover ik weet is ze gemaakt in Hongkong in de jaren ‘60 door de Great Wall Plastic Company in Kowloon. Ze heeft twee sluiter-instellingen: de I en de B (bulb), met 3 diafragma’s (zonnig: F19, gedeeltelijk bewolkt: f13, en bewolkte: f11), net als de huidige Diana F+ camera’s, behalve dan de aansluiting voor de flitser.

Volgens de Wikipedia-pagina over de Diana fotocamera:

Diana is de naam van een camera die in de jaren ’60 de wereldmarkt overspoelde. In 1965 was de Diana te koop voor de prijs van 30 frank/2 gulden (ongeveer 75 cent, of in waarde van nu circa 10 euro) maar een groot aantal werd bij wijze van reclamestunt gratis weggegeven bij andere producten. Van de honderdduizenden of miljoenen die er ooit werden geproduceerd zijn er nog duizenden over. Op de verzamelaarsmarkt haalt de Diana tegenwoordig hogere prijzen.

De meeste Diana camera’s werden weggegeven of verkocht voor een nominaal bedrag als hebbedingetje of als prijs op beurzen, kermissen, product-promoties, loterijen of andere evenementen. Een tijdje werd de camera ook regelmatig te koop aangeboden in diverse tijdschriften via postorder leveranciers. Toch, met de ontwikkeling van goedkope camera’s van goede kwaliteit, zoals de Kodak Instamatic, samen met de afnemende populariteit van film, verdween de vraag naar de Diana geleidelijk, zelfs als gadget. De productie van de Diana, en haar klonen + varianten stopte ergens in de jaren ‘70. De vergelijkbare 35mm boxcamera’s werden nog vele jaren daarna geproduceerd door verschillende bedrijven in Hongkong en Taiwan voor gebruik voor promotiedoeleinden.

Niet lang daarna kreeg de Diana een ENORME cult status door haar lage prijs, betrouwbaarheid, mooie uiterlijk en dromerige vignetten (een hip woord voor donkere hoeken).

Als je een Diana camera wilt kan je altijd de Lomography Diana F+ kopen in de Lomography Shop!

Bronnen voor deze recensie zijn Diana Camera — Wikipedia en de Diana Camera website

Vroeg in de jaren ’60 was de Diana camera een ware cult legende, beroemd om zijn dromerige, stralende, lo-fi foto’s. De Diana F+ geeft een nieuwe twist aan deze klassieker -een waarheidsgetrouwe reproductie van het origineel met allerlei gave nieuwe features, verkrijgbaar in onze online shop.

geschreven door robotmonkey1996 en vertaald door pinkpix

De originele versie van dit artikel is geschreven in: English.